Mint arról korábban hírt adtunk 2013. május 16. és 18. között az ’Auf nach Ungarn/Fel Magyarországra’ szlogen jegyében, háromnapos kulturális- és turisztikai fesztivál keretében rendezték meg az elmúlt évtizedek legnagyobb volumenű, egyben legkoncentráltabb Magyarország-bemutatkozását a felső-ausztriai Linzben. A Magyar Turizmus Zrt. idei kiemelt projektjeként megvalósult nagyrendezvényre Magyarországról több mint 300 kézműves, borász, turisztikai szolgáltató, gasztronómiai vendéglátó, mezőgazdasági termelő, hungarikumok előállítói, előadóművészek, valamint zenei- és tánccsoport érkezett, hogy minden aspektusból bemutassák hazánk kulturális-, turisztikai- és gasztronómiai kincseit. A rendezvény turisztikai hatását éves szinten legalább 10-12 ezer pótlólagos vendégéjszakára becsüli az MT Zrt. ausztriai képviselete, ami közvetlenül félmilliárd forint addicionális keresletet indukál a hazai turizmusgazdaságban.
Az első gyorsértékelések szerint a másfél éves előkészítő munkával és példa nélküli partneri összefogással megvalósult nagyrendezvény kommunikációs szempontból már biztosan átütő sikerként könyvelhető el: egy hét alatt, – minden várakozást felülmúlva – közel 500 ezer euró, azaz mintegy 150 millió forintnak megfelelő hírértéket generált az osztrák sajtóban. A rendezvényt megelőző héttől kezdve az elmúlt vasárnapig közvetlenül 35 komoly TV-, print-, rádió és on-line megjelenést generált az ausztriai médiában a ’Fel Magyarországra’ nagyrendezvény, kivétel nélkül pozitívan beszámolva a linzi magyar megjelenésről. Az ORF május 16-ai esti híradója közel háromperces összefoglalót készített az eseményről. Ausztria legolvasottabb napilapja, a Felső-Ausztriában 930 ezer példányban terjesztett Kronen Zeitung a rendezvényhez kötődően 8 lapszámában 14 oldalban (!) foglalkozott Magyarországgal mint a gazdag kulturális- és turisztikai értékeit büszkén prezentáló szomszédos országgal, amely számtalan baráti szállal kötődik Ausztriához. A stratégiai médiapartnereken kívül az OÖ Nachrichten, a Medianet, az Österreich, és a Bezirks Rundschau is több kolumnás, pozitív hangvételű összeállításban számolt be a linzi „magyar parádéról.”
A Magyarországról szóló Ausztriai híradásokból, a turisztikai és kézműves standok kínálatából, továbbá a Balassi Intézet által szervezett színpadi programokból, valamint a fiatal magyar borászok által kínált borok zamatából egyaránt nagyon jól átjött az üzenet, miszerint hazánk a tradícióira büszke, ugyanakkor különleges egyediséget ígérő nemzet modern arculatával mutatkozott be. A rendezvény három napja alatt 350 ezer látogató kereste fel a magyar standokat, s szereztek első kézből kedvező benyomásokat a minőségi magyar termékekről, gasztronómiai és turisztikai kínálatunkról. „Sikerült hazákat minden érzékszerv számára felfogható és élvezhető módon prezentálnunk, amelynek komoly imázsformáló hatása van. Eddig is szerettek minket Felső-Ausztriában, de ezentúl még inkább szeretettel gondolnak hazánkra, s elismerően nyilatkoznak szolgáltatásainkról és termékeinkről” – foglalta össze a háromnapos bemutatkozás tapasztalatait Kovács Balázs, az MT Zrt. ausztriai külképviselője.
A hírverésről a stratégiai médiapartnereken kívül a Linzben elhelyezett több ezer plakát, valamint a 140 ezer példányban készült színes újságmelléklet is gondoskodott. „Linz belvárosa egy egész hétre ’magyar felségterületté’ változott, ahol több kilométer hosszan húzódtak a magyar kínálatot bemutató bódék és piros-fehér-zöld attrakciók sora” – nyilatkozta a sajtónak Werner Prödl, a Linz City Ring ügyvezetője.
A Magyar Turizmus Zrt. idei kiemelt projektjeként, a Linz város és Ausztria legjelentősebb bevásárlózónáját összefogó Linz City Ring (LCR) partnersége alapján, Felső-Ausztria tartományi parlamentjének támogatásával, valamint az ausztriai magyar képviseletek (nagykövetség, Balassi Intézet – Collegium Hungaricum, MT Zrt.), továbbá a linzi tiszteletbeli konzulátus és kulturális egyesület együttműködésében, illetve a Népművészeti Egyesületek Szövetségének operatív és szakmai közreműködésével megvalósult nagyszabású szabadtéri Magyarország-prezentációhoz folyamatos kulturális- és turisztikai kísérőrendezvények is társultak. Felvonult hét turisztikai régió a teljes kínálatával, valamint zenei kultúránk a modern feldolgozású hagyományos népzenétől a jazz-funk-blues irányzatig, minden aspektusból terítékre került a közel másfél-tucat színpadi előadás során. A koncerteket többek között Lajkó Félix, Harcsa Veronika, a Dűvő Együttes és a Daniel Speer Brass Együttes neve fémjelezte.
Felső-Ausztria meghatározó utazásszervezői, a Kastler Reisen és a Sabtours, valamint az ÖBB Rail Tours ugyancsak kitelepültek magyarországi turisztikai ajánlataikkal, hogy a hazánk iránti fokozott érdeklődés rögtön utazásra váltható legyen. A magyar turisztikai régiókra jellemző kézműves termékek mellett feltűntek a turisztikai ajánlatok is, amelyek az osztrák partnereken keresztül foglalhatóak voltak. Ez a koncepció bevált, már az első napokban érezhetően nőtt az érdeklődés és a magyarországi szállásfoglalások száma a kitelepült utazási irodákban. Tekintettel arra, hogy Felső-Ausztria az egyik legstabilabb – gazdaságilag és fizetőképes kereslet szempontjából rendkívül gazdag – tartománya Ausztriának, a magyar turisztikai kínálat bemutatása rendkívül fontos, ezért az MT Zrt. stratégiai céljai közé tartozik a tartományban való jelenlét folyamatos biztosítása. Az osztrákok utazási kedve élénk, felmérések szerint a felnőtt lakosság több mint 70%-a továbbra is potenciális turistának tekinthető. Az elmúlt évek átlagában az osztrák látogatók 120 milliárd forintot költöttek éves szinten Magyarországon, aminek nagy része turisztikai célú költés volt. A jól fizető osztrák vendégek a forgalmi adón keresztül átlagosan naponta 80 millió forintot ‘fizetnek be’ a hazai költségvetésbe. A mostani linzi magyar napok turisztikai hatását éves szinten legalább 10-12 ezer pótlólagos vendégéjszakára becsüli az MT Zrt. ausztriai képviselete, ami közvetlenül félmilliárd forint addicionális keresletet indukál a hazai turizmusgazdaságban.
A három nap során látványos tánc, Rubik-kocka, népművészeti és zenei produkciók tették még változatosabbá az ORF hullámhosszán is az élő bejelentkezéseket, míg a Hungaricum-falu és a Tulipános Népi Játékpark kitelepülésével kicsik és nagyok egyaránt közel kerültek Magyarországhoz, a magyar kultúrához és a magyaros formavilághoz. A SZIGET Fesztivál nyári programjait nyereményjátékon keresztül több ezer látogató ismerhette meg, s a médiapartnerek közvetítésével számos, Magyarországra szóló turisztikai nyereményt is kisorsoltak.
A két Európai Kulturális Főváros, Linz és Pécs ismét randevút adott egymásnak, önálló pavilonban mutatkozott be a Zsolnay Kulturális Negyed, s Pécs-fotókiállítás nyílt a linzi városházán. Balázs Ekker sztárvendég és a linzi magyar kulturális egyesület közreműködésével Csárdás-flashmob táncoltatta meg a város lakosságát, így mindenki számára maradandó és inspiráló élményt nyújtott az egyedülálló linzi magyar bemutatkozás. Emese Hunyady, magyar származású osztrák olimpiai bajnok, az MT Zrt. ausztriai turizmus-mozgalmának „nagyköveteként” ugyancsak megtisztelte a rendezvényt, további jelentős médiaérdeklődést vonzva.