A Szardínia Rali következik…
A tavaszi-nyári egymást követő négy murvás raliból a harmadik következik a hétvégén. Szardínián kiderül majd, vissza tud-e ülni a trónra Sebastien Ogier azután, hogy Neuville trónfosztást végzett Portugáliában. Sokan elbuktak legutóbb, nem kímélt senkit a murvás megmérettetés. Csak remélhetjük, hogy Szardínia szigete kedvesebb lesz a résztvevőkhöz.
Portugáliában sok éllovas pilóta nem jutott túl már a rali elején sem. Mindjárt a rali elején vagy kicsit később elvéreztek a csatamezőn. Ott Tanak, Jari-Matti Latvala és Sebastien Ogier is korán búcsúzott. Később Kris Meeke is csatlakozott hozzájuk egy borzalmas balesettel. A brit pilótát kórházba kellett vinni elővigyázatosságból. A Citroen nem sokat habozott ezután, pár napra rá menesztette Meekét. Túl sok baleset kapcsolódott a 38 éves pilóta nevéhez, ennek akart a francia csapat megálljt parancsolni. Ő persze nem sokáig búslakodott, állítólag több ralicsapat is megkereste a jövő évi terveivel.
Ami pedig a Citroent illeti, nagy erőkkel keresi Meeke utódát, aki akár az a Sebastien Ogier is lehetne, aki 2011-ben hagyta ott a csapatot azután, hogy egyre nagyobb lett a feszültség közte és a kilencszeres világbajnok Sebastien Loeb között. Sebastien Loeb kategorikusan közölte semmi oka arra, hogy beüljön Meeke autójába, s változtasson azon a tervén, hogy 2018-ban három világbajnoki ralifutamon álljon rajthoz. A Rallycross Világbajnokságban versenyez a Peugeot-val, s ez elég elfoglaltságot jelent számára.
A Citroen persze nagyon örülne Sebastien Ogier-nak, hiszen a 34 éves pilóta sikere töretlen. S bár a Portugál Ralin elkönyvelhette első idei kiesését, most azon van a francia pilóta, hogy a rossz emlékeket maga mögött hagyva szezonbeli negyedik győzelmét begyűjtse. „Ami Portugáliában történt, az szégyen, hiszen meg volt a tempónk a győzelemhez. Egy kis hiba volt nagy következményekkel, de már túl vagyunk rajta és teljes mértékben arra koncentrálunk, hogy mindent beleadjunk Szardínián.” – szögezte le az M-Sport címvédő pilótája.
Egy előnye van az egyéni ponttáblán elfoglalt második helyének, mégpedig az, hogy nem neki kell elsőként rajtolnia a nyitó napon. Mint a murvás versenyeken, itt is az első nap első rajtolói lesznek hátrányban, hiszen nekik jut majd a sepregetés szerepe. Minél hátrébbról rajtol egy-egy csapat, annál nagyobb eséllyel fog tiszta utakon versenyezni. S most Ogier-nek több gyors pilótával is fel kell majd vennie a harcot, akik nála sokkal tisztább utakon fognak majd az első nap hajtani. Mellette szólhat a tény, hogy már háromszor is nyerni tudott a Mediterrán szigeten, legutóbb 2015-ben a Volkswagennel.
A Portugál Rali óta három hét telt el remélhetőleg elég volt arra, hogy a ralis csapatok összeszedjék magukat és alaposan felkészüljenek egy újabb murvás megpróbáltatásra. A durva olasz murvás utak alaposan próbára teszik a mezőnyt a rali három napja alatt. Szardínia kedvelt helyszíne a murvás teszteknek, emiatt jól ismerik a csapatok a körülményeket. A kellemes környezet, az ideális időjárás és a nehéz pályák ideálissá teszik az olasz versenyhelyszínt a murvás gyakorlásokra.
2004 óta rendezik meg az Olasz Ralit Szardínia szigetén, ugyanis akkor az előző évek tradicionális aszfaltos San Remo-i helyszínét váltották fel a murvás Szardíniával, s így egy nagyon nehéznek bizonyuló ralit kellett teljesítenie a pilótáknak. Mivel azonban a murvás tesztelések nagy része Szardínián folyik, így ez általában komoly segítséget jelent a csapatoknak a verseny különleges kihívásainak feltérképezésében. A szardíniai szakaszok gyorsak és szűkek, amelyek hol nagy lapos területeken, hol pedig hullámzó erdős völgyeken vezetnek keresztül, melyek tele vannak víztócsákkal és nagy ugratókkal. Így fontos szerephez jut a jól elkészített itiner és a megfelelő versenyvonal megtalálása is.
A hőmérséklet várhatóan idén is eléri a 30°C-ot a hétvégén, így ez elég izzasztó lesz pilótának és gépnek egyaránt.
Egy kis érdekesség, hogy Michele Mouton – az egyetlen női WRC győztes – ért be elsőnek ezen a ralin 1981-ben.
A rali
A 2018-as Szardínia Rali három napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 313,46 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1386,38 km. Idén immár ötödszörre Alghero városa ad otthont a rali főhadiszállásának és a szervizparknak.
A rali csütörtök este veszi kezdetét a volt Ittiri motocross pályán (Ittiri Arena Show) Alghero mellett. Pénteken négy szakaszt teljesít a mezőny kétszer, észak-kelet irányba haladva. Az útvonal ismerős a résztvevők számára. A Tula teszt hosszabb változata is szerepel benne, a maga 21,99 km hosszú távjával.
A szombati nap lesz idén is a leghosszabb, és legnehezebb. Majd 150 km-nyi verseny vár a mezőnyre a Monte Acuto régióban. A Monte Lerno Micky’s Jumpja a szezon egyik leglátványosabb ugratója.
A vasárnapi szakaszok változatlanok tavalyhoz képest. Idén is a Sassari-Argentierával zárul a rali. A mezőny másodjára is megteszi azt vasárnap, s ez számít majd a Power Stage-nek, ahol bónusz pontokért hajtanak a versenyzők.
A világbajnokság állása a Portugál Rali után:
Pilóták
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 119 pont
- Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 100 pont
- Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRC 72 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 60 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRC 55 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 54 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 45 pont
- Kris Meeke (GBR) Citroen WRT 43 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 31 pont
- Craig Breen (IRL) Citroen WRT 26 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 175 pont
- M-Sport WRT 162 pont
- Toyota Racing WRC 140 pont
- Citroen WRT 111 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/