Világpremier Las Vegasban: Január 9–12. között a CES 2024 fogyasztói elektronikai szakkiállításon a Volkswagen bemutatja az első olyan járműveket, amelyekben a mesterséges intelligencián alapuló ChatGPT chatbotot integrálták az IDA hangasszisztensbe. A jövőben az ügyfelek a Volkswagen mindegyik, az IDA hangasszisztenssel1 felszerelt modelljében zökkenőmentesen hozzáférhetnek a mesterséges intelligencia folyamatosan bővülő adatbázisához, és vezetés közben felolvastathatják maguknak a kutatott tartalmakat, valamint természetes nyelven interakcióba léphetnek az autóval. Az új funkció alapját a Cerence Inc. technológiai partner Cerence Chat Pro programja alkotja. A Volkswagen az első volumengyártó, amely a ChatGPT szolgáltatást 2024 második negyedévétől az első piacokon számos sorozatgyártású modelljében kínálja. A CES a világ vezető szakvására a maga területén.
A ChatGPT a Volkswagen tisztán elektromos hajtásláncú és belső égésű motorral felszerelt modelljeiben is elérhető lesz.
Az új chatbotot a legújabb infotainment-generációval együtt kínálják majd a következő modellekben: ID.72, ID.5, ID.4, ID.3, új Tiguan és új Passat, valamint az új Golf3. A ChatGPT integrációja a Volkswagen hangasszisztensének háttérrendszerébe számos új lehetőséget kínál, amelyek messze túlmutatnak az eddigi hangvezérlés képességein.
Az IDA hangasszisztens segítségével például az infotainment, a navigáció és a légkondicionáló is vezérelhető, illetve használható általános ismereteket igénylő kérdések megválaszolására. A jövőben a mesterséges intelligencia a folyamatosan bővülő képességeinek részeként sokkal több információt nyújthat majd. Ez különösen hasznos lehet egy autóút során: beszélgetéseket gazdagíthat, kérdéseket válaszolhat meg és még sok mást kínál – mindezt a biztonság érdekében intuitív és természetes nyelven, anélkül, hogy a vezető a tekintetét levenné a forgalomról.
Kai Grünitz, a Volkswagen igazgatótanácsának műszaki fejlesztésekért felelős tagja: „A Volkswagen mindig is demokratizálta a fejlett technikát, és sokak számára elérhetővé tette azt. Ez egyszerűen a génjeink része. Így most mi vagyunk az első volumengyártó, amely ezt az innovatív technológiát a járműveiben az alsó középkategóriától felfelé elérhetővé teszi. A ChatGPT zökkenőmentes integrálásával hozzáadott értéket és közvetlen hozzáférést kínálunk a járművezetőknek az MI-alapú kutatási eszközhöz. Ez is alátámasztja új termékeink innovatív erejét.”
A Volkswagen ügyfelei a megszokott módon használhatják az IDA hangasszisztenst. Nincs szükség új fiók létrehozására, új alkalmazás telepítésére vagy a ChatGPT aktiválására. A digitális asszisztens a „Hallo IDA” mondattal vagy a kormánykerék megfelelő gombjának megnyomásával aktiválható. Az IDA automatikusan rangsorolja, hogy járműfunkciót kell-e végrehajtani, egy úti célt kell-e megkeresni vagy a hőmérsékletet kell-e megváltoztatni. Csak akkor továbbítja anonimizált formában a mesterséges intelligenciának a kérést, ha a Volkswagen rendszere nem tudja megválaszolni azt. A visszaérkező információk alapján ilyenkor is a Volkswagen ismerős hangja válaszol. Ennek során a ChatGPT egyáltalán nem fér hozzá a jármű adataihoz. Ráadásul a kérdések és a válaszok azonnal törlődnek a lehető legerősebb adatvédelem érdekében. Mindezt a Cerence Chat Pro program teszi lehetővé, amely számos forrást használ, köztük a ChatGPT szolgáltatást is. A rendszer a biztonságra és az IDA funkcióival való zökkenőmentes integrációra is hangsúlyt fektet azért, hogy a járművezetők könnyen használhassák.
Stefan Ortmanns, a Cerence Inc. vezérigazgatója: „Büszkék vagyunk arra, hogy építhetünk az autóiparban szerzett szakértelmünkre és a Volkswagen márkával ápolt sokéves partnerségünkre. Így a Volkswagen ügyfeleinek generatív mesterséges intelligenciát és nagy nyelvi modelleket alkalmazó innovációkat kínálhatunk – akár a jármű vásárlását követően is.” A Cerence Chat Pro szolgáltatással a Volkswagen egy olyan, autóipari követelményeknek megfelelő ChatGPT-integrációval rendelkezik, amely páratlan rugalmasságot, személyre szabhatóságot és könnyű telepíthetőséget kínál, miközben a biztonságot és az egyszerű használatot helyezi előtérbe. „A jövőben a Volkswagen és a Cerence megvizsgálja az együttműködés lehetőségeit egy olyan új, nagy nyelvi modellen (large language model, LLM) alapuló felhasználói élmény kifejlesztése kapcsán, amely a Volkswagen következő generációs autós asszisztenseinek alapjaként szolgálhat” – mondta Ortmanns.
1) Opcionális vagy kiviteltől függően elérhető felszereltség.
2) ID.7 – Energiafogyasztás, kWh/100 km: 16,3–14,1 kombinált ciklusban; szén-dioxid-kibocsátás, g/km: 0 kombinált ciklusban. A járműhöz csak a WLTP szerinti fogyasztási és kibocsátási adatok állnak rendelkezésre, az NEDC szerintiek nem. Az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás tartományként megadott adatai esetén a tényleges értékek a jármű kiválasztott felszereltségétől függenek.
3) Golf – Szériaközeli jármű.