A Rali Világbajnokságban hosszú, hathetes nyári szünet után ismét munkába állnak a csapatok. A hétvégén Finnországba, egy tradicionális helyszínre érkezik meg a mezőny. Ezzel hivatalosan is kezdetét veszi a szezon második fele. Ez a skandináv verseny nagyon kedvelt a pilóták körében. Egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.
Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Loeb után következett honfitársa, Sebastien Ogier, akinek szintén sikerült megkaparintania a hőn áhított győztes trófeát a Finn Ralin. 2014-2015-ben ismét finn uralom volt hazai földön, hiszen mindkétszer Jari-Matti Latvala vihette haza a győztes trófeát. 2016-ban egy britnek, Kris Meekének sikerült a bravúr, nem északiként győzni Finnországban. 2017-ben és 2018-ban ismét északon maradt a győztes trófea, hiszen mindkétszer egy Toyotával versenyző pilóta – Esapekka Lappi, majd tavaly Ott Tanak – nyerte meg a ralit.
2018-ban a Finn Raliban vezető, majd a végén a Citroent a második helyen célba vivő Mads Östberg nagy meglepetésre idén kihagyja a versenyt. 2018-ban pedig annyira jól ment a norvég pilótának, hogy egy korábbi Finn Rali-győztest, a Toyotával versenyző Jari-Matti Latvalát is maga mögött tudta tartani. „Nagyon fáj, hogy nem tudok elmenni Finnországba. Tervbe volt véve a részvétel, de még nem vagyunk készen. Sok dolgunk van még az autóval, s nem szeretném elkötelezni magam versenyek felé addig, amíg nem hajtunk végre még több fejlesztést rajta.” – szögezte le a Citroen 31 éves pilótája.
Azonban nem Östberg lesz az egyetlen meglepetéshiányzó. Elfyn Evans sem tud elutazni Finnországba, mivel a világbajnoki ralistátuszért kandidáló Észt Ralin megsérült a háta. Azt tanácsolták a walesi pilótának, hogy hagyja ki az észthez hasonlóan megerőltető Finn Ralit, ami tele van gyors ugratókkal és durva landolásokkal.
„A Finn Rali az év legjobb versenye számomra, s nagyon feldúlt vagyok, hogy ki kell hagynom. Nem tudok többet mondani. Nagyon frusztráló, de hallgatnom kell a jó tanácsra. Annyit tehetek, hogy a következő ralira koncentrálok.” – szögezte le csalódottan az M-Sport pilótája.
Hayden Paddonnak ki kell hagynia az idei évet a Rali Világbajnokságban, s úgy tűnt, hogy mivel őrá gondoltak beugró embernek Evans helyére, eljött az új-zélandi pilóta ideje a bizonyításra.
Hát nem így lett. Nagyon nincs Paddonnak szerencséje. A Finn Ralira történő tesztelés során hétfőn ugyanis olyannyira összetörte az autóját, hogy azzal már nem tud elindulni a hétvégén. Ezzel nemhogy előrébb lendítette volna karrierjét, lehet, még hátráltatja is. Pedig nem a kivi hibázott. Egy nagy kő állt az út közepén, ami felrepítette az autót a levegőbe, ahol a pilóta és navigátora már csak utazók voltak. Az autó teljesen összetört, az M-Sport pedig nem tud újat a helyszínre szállítani.
Az április vége óta tartó öt egymást követő murvás raliból ez lesz az ötödik, s talán az egyik legkedveltebb a ralipilóták körében. Itt ugyanis rengeteg az ugrató, így az autók állandóan a levegőben vannak, s ez nagy látványosságot ígér a nézőknek.
Míg tavaly rengeteg változtatás hajtottak végre a rendezők az útvonalon, addig idén nem is nagyon nyúltak hozzá. A legnagyobb változás akkor a híres Ouninpohja szakasz kihagyása volt.
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Puha és rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Ralin őrült mód hajtott a mezőny, az átlagsebesség 122,86 km/óra (!) volt. A főhadiszállás Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban várhatóan ezúttal is nagy tömegeket vonz majd.
A rali útvonala alig változott tavaly óta. Ezúttal is a 2015-ben bevezetett csütörtöki esti kevert útfelszínű Harju utcai gyorsasági szakasszal nyit. Pénteken a már ismert szakaszokon – Moksi, Urria, Assamaki és Aanekoski – hajtanak a ralisok, mindegyiken kétszer is végig halad a mezőny. A napot a Harju szakasszal zárják a csapatok.
A szombati nap fárasztó lesz, hiszen majd 133 km-t kell a mezőnynek megtennie, ami idén 14 órányi vezetést jelent Jamsa, Pihlajakoski és Paijala környékén. A Kakaristo gyorsasági szakasz alkalmával hajtanak végig az autók a legendás Ouninpohja szakasz bizonyos részein. Az összes szakaszt éppúgy, mint a visszatérő Leustut is kétszer teljesíti a mezőny szombaton.
Vasárnap keletre tartanak majd a csapatok, ahol két klasszikus gyorsaságit teljesítenek: a Laukaat és a nagy ugratóiról is ismert Ruuhimakit. Ez utóbbi lesz utolsó szakaszként a Power Stage is.
A skandináv rali négy napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 307,58 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1373,67 km.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2018 Ott Tanak (Toyota)
2017 Esapekka Lappi (Toyota)
2016 Kris Meeke (Citroën)
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
A világbajnokság állása a Szardínia Rali után:
Pilóták
- Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRT 150 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Citroen WRT 146 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 143 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport Ford WRT 78 pont
- Teemu Suninen (FIN) M-Sport Ford WRT 62 pont
- Kris Meeke (GBR) Toyota Racing WRT 60 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 56 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 52 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Citroen WRT 40 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRT 40 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 242 pont
- Toyota Racing WRC 198 pont
- Citroen WRT 170 pont
- M-Sport Ford WRT 152 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/