A hétvégén a Rali Világbajnokság második kelet-európai helyszínére, Lengyelországba érkezik meg a mezőny. 2017-ben rendeztek itt utoljára rali világbajnoki futamot. A versenyhelyszín részvétele a világbajnokság versenynaptárában valószínűleg Robert Kubica ralis részvételének volt köszönhető. Bár Kubica azóta a pályaversenyzést választotta, azért nagy népszerűségnek örvend a ralizás a helyiek körében. Kajetan Kajetanowicz a helyi hős nagyon régen koptatja a rali világbajnoki utakat, s persze természetesen nem maradhat ki az idei repertoárjából a hazai versenye sem. A lengyel veterán a Rally2-ben vág neki a hétvégi megmérettetésnek egy Skoda Fabia RS volánja mögött.
Krzysztof Hołowczyc, háromszoros Lengyel Rali-győztes (1996, 1998, 2005) nagyon érzelmesen nyilatkozott kedvenc versenyéről: „Sok éven át próbáltuk meggyőzni a motorsport világát, hogy van egy hely, ahol olyan gyors és látványos murvás utak várják a rajongókat és a csapatokat, amelyeket nagyon szeretni fognak. Nem felejthetem el az élvonalbeli ralipilóták véleményét az 2009-es versenyt követően, amikor is visszatért a Lengyel Rali a világbajnokságba. Azt mondták, hogy ez egy fantasztikus rali látványos gyorsasági szakaszokkal, s nagyon megérte eljönni ide. A Mazuri-tóhátság szerintem egy különleges helyszín a lengyelek és a világbajnoki ralimezőny számára.”
Ez lesz sorban az idei harmadik murvás rali. Itt is hátrány jelent majd a nyitó napon elsőként rajtolni. A legjobbak feladata lesz a sepregetés, míg a hátrébból induló kevésbé sikeres ralisok már tiszta utakon hajthatnak majd.
A takarítás ezúttal is az egyéni ponttábla élén álló Thierry Neuville feladata lesz, hiszen még mindig a belga pilóta vezeti az egyéni ponttáblát. Kérdés, hogy ez előnyére vagy hátrányára lesz. Lengyelországban ugyanis forróság vagy akár egy nagyon durván esős verseny is szóba jöhet. Érdekesség, hogy legutoljára, 2017-ben itt Thierry Neuville állhatott fel a dobogó tetejére, így jó emlékekkel tér vissza a helyszínre a Hyundai pilótája.
A Hyundai vezeti a gyártók rangsorát, amely mostanában elég szokatlan. 2020-ban nyerte meg a világbajnokságot utoljára az alzenaui csapat. A Toyota, amely 2021-től-2023-ig nyerő szériában volt, elég domináns a murvás ralikon, így magabiztosan készül a hétvégi megmérettetésre. Szardínián Sebastien Ogier jó úton haladt a győzelem felé, mikor az utolsó gyorsasági szakaszon defektet kapott, s ezzel Ott Tanak szerezte meg a győzelmet. Ez a murvás győzelem kiesett a Toyota kezéből. A nyolcszoros világbajnok a negyedik az egyéni ponttáblán, s emiatt több ralin indul az eredetileg tervezettnél. A hétvégi Lengyel Ralin is ott lesz, de fel kell ráznia berozsdásodott tagjait, mivel ilyen gyors murvás ralin utoljára 2021-ben Finnországban állt rajthoz.
„Igaz, hogy nem igazán sok gyors ralin vettem részt az elmúlt szezonokban, de jelenleg nagyon jól érzem magam az autóban és a cél ugyanaz, mint az elmúlt versenyeken: harcolni a győzelemért.” – szögezte le Ogier.
A rali
A 2024-es Lengyel Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 304,10 km-t tesz majd ki. A rali teljes távja: 1375,56 km lesz.
Az először 1921-ben rendezett Lengyel Rali egyike a világ legrégebbi ralijainak. A világbajnokságból való kiválása után az Európai Bajnokság része volt aszfaltos futamként. 2009-ben tért vissza a Rali Világbajnokságba, majd egy kisebb szünet után 2014-ben négy évre ismét része lett immár murvás raliként. Ezután újabb hat év kihagyás következett, s 2024-ben ismételten visszatért a világbajnokság versenynaptárába.
A homokos felszínű Lengyel Ralin murvás beállítással hajtanak majd az autók. A gyorsasági szakaszok gyorsak és látványosak. A Finn Ralihoz hasonló gyorsaságot lehet elérni a hétvégén, ami sokat dob a rali nézettségén és népszerűségén.
A rali főhadiszállása és a szervizpark is Mikolajkiban lesz berendezve, néhány órányira északra Varsótól. Idén is a Mikolajki Arénából rajtol el a rali csütörtökön egy szuperspeciális szakasszal. Ez a pályán látványos csaták szemtanúi lehetnek a nézők, ahol egyszerre két versenyautó vív harcot egymással.
A világbajnokság állása a Szardínia Rali után:
Pilóták
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 122 pont
- Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 104 pont
- Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 104 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 92 pont
- Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 74 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 52 pont
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 36 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 27 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 23 pont
- Gregoire Munster (LUX) M-Sport Ford WRT 16 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 269 pont
- Toyota Racing WRT 256 pont
- M-Sport Ford WRT 131 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/