Visszatérés Lengyelország murvás útjaira

A hétvégén a Rali Világbajnokság második kelet-európai helyszínére, Lengyelországba érkezik meg a mezőny. 2017-ben rendeztek itt utoljára rali világbajnoki futamot. A versenyhelyszín részvétele a világbajnokság versenynaptárában valószínűleg Robert Kubica ralis részvételének volt köszönhető. Bár Kubica azóta a pályaversenyzést választotta, azért nagy népszerűségnek örvend a ralizás a helyiek körében. Kajetan Kajetanowicz a helyi hős nagyon régen koptatja a rali világbajnoki utakat, s persze természetesen nem maradhat ki az idei repertoárjából a hazai versenye sem. A lengyel veterán a Rally2-ben vág neki a hétvégi megmérettetésnek egy Skoda Fabia RS volánja mögött.

Krzysztof Hołowczyc, háromszoros Lengyel Rali-győztes (1996, 1998, 2005) nagyon érzelmesen nyilatkozott kedvenc versenyéről: „Sok éven át próbáltuk meggyőzni a motorsport világát, hogy van egy hely, ahol olyan gyors és látványos murvás utak várják a rajongókat és a csapatokat, amelyeket nagyon szeretni fognak. Nem felejthetem el az élvonalbeli ralipilóták véleményét az 2009-es versenyt követően, amikor is visszatért a Lengyel Rali a világbajnokságba. Azt mondták, hogy ez egy fantasztikus rali látványos gyorsasági szakaszokkal, s nagyon megérte eljönni ide. A Mazuri-tóhátság szerintem egy különleges helyszín a lengyelek és a világbajnoki ralimezőny számára.”

Ez lesz sorban az idei harmadik murvás rali. Itt is hátrány jelent majd a nyitó napon elsőként rajtolni. A legjobbak feladata lesz a sepregetés, míg a hátrébból induló kevésbé sikeres ralisok már tiszta utakon hajthatnak majd.

A takarítás ezúttal is az egyéni ponttábla élén álló Thierry Neuville feladata lesz, hiszen még mindig a belga pilóta vezeti az egyéni ponttáblát. Kérdés, hogy ez előnyére vagy hátrányára lesz. Lengyelországban ugyanis forróság vagy akár egy nagyon durván esős verseny is szóba jöhet. Érdekesség, hogy legutoljára, 2017-ben itt Thierry Neuville állhatott fel a dobogó tetejére, így jó emlékekkel tér vissza a helyszínre a Hyundai pilótája.

A Hyundai vezeti a gyártók rangsorát, amely mostanában elég szokatlan. 2020-ban nyerte meg a világbajnokságot utoljára az alzenaui csapat. A Toyota, amely 2021-től-2023-ig nyerő szériában volt, elég domináns a murvás ralikon, így magabiztosan készül a hétvégi megmérettetésre. Szardínián Sebastien Ogier jó úton haladt a győzelem felé, mikor az utolsó gyorsasági szakaszon defektet kapott, s ezzel Ott Tanak szerezte meg a győzelmet. Ez a murvás győzelem kiesett a Toyota kezéből. A nyolcszoros világbajnok a negyedik az egyéni ponttáblán, s emiatt több ralin indul az eredetileg tervezettnél. A hétvégi Lengyel Ralin is ott lesz, de fel kell ráznia berozsdásodott tagjait, mivel ilyen gyors murvás ralin utoljára 2021-ben Finnországban állt rajthoz.

„Igaz, hogy nem igazán sok gyors ralin vettem részt az elmúlt szezonokban, de jelenleg nagyon jól érzem magam az autóban és a cél ugyanaz, mint az elmúlt versenyeken: harcolni a győzelemért.” – szögezte le Ogier.

A rali

A 2024-es Lengyel Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 304,10 km-t tesz majd ki. A rali teljes távja: 1375,56 km lesz.

Az először 1921-ben rendezett Lengyel Rali egyike a világ legrégebbi ralijainak. A világbajnokságból való kiválása után az Európai Bajnokság része volt aszfaltos futamként. 2009-ben tért vissza a Rali Világbajnokságba, majd egy kisebb szünet után 2014-ben négy évre ismét része lett immár murvás raliként. Ezután újabb hat év kihagyás következett, s 2024-ben ismételten visszatért a világbajnokság versenynaptárába.

A homokos felszínű Lengyel Ralin murvás beállítással hajtanak majd az autók. A gyorsasági szakaszok gyorsak és látványosak. A Finn Ralihoz hasonló gyorsaságot lehet elérni a hétvégén, ami sokat dob a rali nézettségén és népszerűségén.

A rali főhadiszállása és a szervizpark is Mikolajkiban lesz berendezve, néhány órányira északra Varsótól. Idén is a Mikolajki Arénából rajtol el a rali csütörtökön egy szuperspeciális szakasszal. Ez a pályán látványos csaták szemtanúi lehetnek a nézők, ahol egyszerre két versenyautó vív harcot egymással.

A világbajnokság állása a Szardínia Rali után:

Pilóták

  1. Thierry Neuville (BEL)                    Hyundai WRT                         122 pont
  2. Ott Tanak (EST)                          Hyundai WRT                         104 pont
  3. Elfyn Evans (GBR)                          Toyota Racing WRT                104 pont
  4. Sebastien Ogier (FRA)                    Toyota Racing WRT                  92 pont
  5. Adrien Fourmaux (FRA)                 M-Sport Ford WRT                   74 pont
  6. Takamoto Katsuta (JPN)                 Toyota Racing WRT                  52 pont
  7. Kalle Rovanpera (FIN)                    Toyota Racing WRT                  36 pont
  8. Dani Sordo (ESP)                          Hyundai WRT                           27 pont
  9. Esapekka Lappi (FIN)                      Hyundai WRT                           23 pont
  10. Gregoire Munster (LUX)              M-Sport Ford WRT                   16 pont

Gyártók

  1. Hyundai WRT                            269 pont
  2. Toyota Racing WRT                        256 pont
  3. M-Sport Ford WRT                         131 pont

Forrás: facebook.com/amberprkft/