A Rali Világbajnokság egy olyan helyszínre érkezik meg a hétvégén, amelytől 2019-ben búcsút vettünk. Akkor még úgy volt, hogy a megváltozott versenynaptárban nem lesz helye. Nem is volt 2020-ban, még a módosított koronavírus versenynaptárban sem, de az eddig egyetlen kevert-murvás megmérettetés egy év szünet után visszatér. Nem is akárhogyan, 2009 óta először aszfalton fut majd a mezőny.
Ezúttal is a szezon vége előtti utolsó előtti ralira kerül sor Katalóniában. A szokásos októberi időpontban, de rendhagyó módon a murvás Finn Ralit követően rendezik meg az aszfaltos Spanyol Ralit. Gyors és sima aszfaltos utakon hajt majd a mezőny a Costa Daurada dombokon végig a parton Barcelonából. Támadójáték és kanyarlevágásokkal szerzett tizedek jellemzik majd a hétvégét. Nagyon kedvelt ez a megmérettetés, s a várhatóan ölre menő csatározás miatt még többen várhatóak a helyszínre.
Sebastien Ogier Spanyolországban megszerezheti nyolcadik világbajnoki címét. Ehhez azonban 30 pontos előnyre kellene szert tennie a hétvégén ahhoz, hogy a szezonzáró ralin, Monzában újdonsült világbajnokként versenyezzen. Ez azt jelenti, hogy ha a hétvégén a francia pilóta hat pontot szerez és walesi csapattársa – a második helyen álló Elfyn Evans – nem szerez pontot, akkor Ogier már biztosan a markában érezheti a vb-címet. Ezzel nyilván a Finn Ralin győzedelmeskedő Evans is tisztában van és mindent megtesz azért, hogy ez az út ne legyen annyira sima illusztris csapattársa számára.
Az új felszín új gyorsaságikat eredményez. Csütörtökön kezdődik a rali Salouban, majd pénteken a mezőny nyugatra tart és kétszer is átmegy a Vilaplanán, az új La Granadellán és a Riba-roján. A hat szakasz összesen 112,02 km-t tesz ki. Szombaton észak-kelet felé veszik az irányt, s ez lesz a rali leghosszabb napja. 117,54 kilométeren keresztül vágtáznak hét gyorsasági szakaszon át. A nap Salouban ér véget a kedvelt tengerparti gyorsasági szakasszal. Az utolsó nap kétszer teszi meg a mezőny a Santa Marina és a Riudecanyes szakaszokat. Előbbit először még a reggeli sötétségben, az utóbbi másodjára pedig a Power Stage is lesz egyben.
Az időjárás várhatóan nem fog beleszólni a versengésbe. Átlagos őszi idő várható Spanyolországban a hétvégén helyenként némi felhővel.
2019-ben igen stílusosan ért véget a Spanyol Rali és vele a világbajnoki raliszezon. Ott Tanak ugyanis első világbajnoki trófeáját gyűjthette be a legutolsó versenyen. Az Ausztrál Ralival zárult volna a 2019-es szezon, de az ottani tűzesetek miatt a ralit lefújták. Bár csak második helyezett lett Spanyolországban, Ott Tanak mégis begyűjtötte első vb-címét. Az ezért a helyezésért járó pontokkal és a Power Stage győzelemért járó extra pontokkal az észt pilóta behúzta a világbajnoki címet. A ralit Thierry Neuville nyerte meg, és a helyi matador, Dani Sordo állhatott fel a dobogó harmadik fokára. Spanyolországban nagy csata zajlott, hiszen még hárompólusú volt a világbajnokság. Sebastien Ogier és Thierry Neuville is labdába rúghatott volna a világbajnoki címért folyó küzdelemben, de végül csak a második (Neuville) és a harmadik (Ogier) hely jutott számukra.
Felpörögtek 2022 előtt
2022-ben a WRC-ket felváltják a hibrid autók, s ezzel új korszak nyílni a Rali Világbajnokság történetében. Így már nagyon korán, októberben, bejelentették a gyári csapatok jövő évi pilótáit. A Hyundaijnál Ott Tanak és Thierry Neuville mellett Dani Sordo és Oliver Solberg felváltva fogja vezetni a Hyundai harmadik autóját 2022-ben. A Toyotánál Sebastien Ogier, Elfyn Evans és Kalle Rovanpera mellé szerződött Esapekka Lappi. Utóbbi a Finn Ralin negyedik lett egy privát Toyotával, de jövőre ismét a gyári csapatot erősíti. Ogier csak meghatározott versenyeken áll majd rajthoz a jövő szezonban, s azokon a ralikon, amelyeken nem indul, Lappi ül a Toyota volánjához. Craig Breen kétéves szerződést írt alá az M-Sporttal, így jövőre már egy Forddal áll rajthoz a brit pilóta. Bár arról még nincs hivatalos információ, hogy kik lesznek Breen csapattársai, vélhetően a jelenlegi két pilóta, Adrien Fourmaux és Gus Greensmith, maradnak a csapatnál.
A rali
A 2021-es Spanyol Rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 280,46 km-t tesz majd ki.
A rali főhadiszállásának és a szervizparknak ismét Costa Daurada, Salou tengerparti turistavárosa ad otthont, amely nem messze található a Port Aventura élményparktól.
A világbajnokság állása a Finn Ralit követően:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 190 pont
- Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 166 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 130 pont
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 129 pont
- Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 128 pont
- Craig Breen (IRL) Hyundai WRT 76 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 68 pont
- Gus Greensmith (GBR) M-Sport WRT 52 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 43 pont
- Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport WRT 42 pont
Gyártók
- Toyota Racing WRC 441 pont
- Hyundai WRT 380 pont
- M-Sport Ford WRT 172 pont
- Hyundai 2C Competition 44 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/