Ismét egy hosszabb, háromhetes pihenő következett a Spanyol Rali után a ralis mezőny számára. A hétvégén viszont újra felzúgnak a motorok, hiszen a tradicionális szezonzáró Wales Rali következik, így ezúttal is Nagy-Britanniában mondanak búcsút a szezonnak a rali világbajnokság résztvevői. A világbajnoki címek sorsa már eldőlt, így ezen a ralin igazán átadhatják magukat a versenyzők a száguldás élvezetének.
A walesi ligetekben nyomás nélkül versenyezhet a hétvége fő esélyese, a tavalyi Wales Rali győztese, az immáron kétszeres világbajnok Sebastien Ogier is. „A Spanyol Ralin a szezon legnagyobb célkitűzését teljesítettük, így a teher lekerült a vállamról. A szezon utolsó raliját ki akarom élvezni, vagyis jó eredményt akarok elérni. A walesi teszteléseken tökéletesen felkészültünk a nehéz körülményekre. A megjósolhatatlan időjárás különösen körülményessé teszi a Wales Ralit, ami egy igazi kihívás lesz.” – szögezte le a Volkswagen világbajnoka.
Az időjárás mindig kulcsfontosságú tényező a Wales Ralin. Hideg és esős körülmények és saras-murvás utak a jellemzőek erre a ralira, s ezúttal is valami hasonló vár a mezőnyre. Ez a verseny abban is különleges, hogy ez a versenynaptár egyik legkiszámíthatatlanabb megmérettetése. A megfelelő abroncsválasztás létfontosságú szerepet játszik majd a sikerben. A verseny nagyon nehéz, az utak csúszósak, s akár hó és jég is része lehet a show-nak.
A Wales Ralit, vagy másként Brit Ralit, néhány különleges év kivételével 1959 óta a világbajnokság utolsó versenyeként jegyzik. Az 1932-es év óta RAC Raliként, majd pár éve Wales Raliként emlegetett versenyt idén sem szeptemberben, sem decemberben, hanem közötte, novemberben, egy kicsit enyhébb időjárási körülmények között tartják. Ez nem változtat azon, hogy ez a szezon egyik leghíresebb ralija, többek között azért, mert általában itt dől el a világbajnoki címek sorsa.
Az idei Rali Világbajnokság ismét rendhagyóan rövid volt. A szokásos 15 helyett 2014-ben is csak 13 helyszínen kellett megvívnia a mezőnynek. Így miközben a Forma-1-es résztvevők kevesebb helyszínért küzdenek, addig a Rali Világbajnokság futamainak száma még kezelhető a ralis csapatok számára. A rali vb-s szezon így a régen szokásos december helyett idén is egy hónappal korábban ér véget.
Hirvonen visszavonul, Sordo hosszabbít, a FIA változtat
Mikko Hirvonen, aki 2002-ben debütált a Rali Világbajnokságban, bejelentette, hogy a szezon végével visszavonul, így az utolsó ralijára a jövő hétvégén Walesben kerül sor. A finn pilóta 162 ralin állt rajthoz az elmúlt 12 évben, amely alatt 15 győzelmet és 68 dobogós helyet szerzett. Sebastien Loeb legnagyobb ellenfeleként négy alkalommal is a francia klasszis mögött végzett az egyéni ponttáblán.
A pilótakeringők a szezon végéhez érve a finisükbe értek. A Wales Rali előtt látott hírt, hogy Dani Sordo meghosszabbította szerződését a Hyundai Motorsporttal újabb két évre. Idén az egyetlen (kettős) győzelem, amelyet nem a Volkswagen pilótapárosa szerzett meg a két Hyundai-os pilóta, Thierry Neuville és Dani Sordo nevéhez fűződik (a Német Ralin). Így a koreai gyártó úgy döntött, hogy meghosszabbítja az együttműködését a tapasztalt spanyol pilótával.
Ami pedig a jövő szezont illeti, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette, hogy megváltoztatja a rajtolási sorrendet a 2015-ös szezonban. Eddig csak pénteken mentek a pilóták a világbajnokságban betöltött helyük szerint, most már szombaton is úgy rajtolnak. Vasárnap a ralin addig elért eredményeik alapján fordított sorrendben rajtolnak a csapatok.
A rali
A 2014-es Wales Rali három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 305,64.48 km-t tesz majd ki. A rali egésze 1363,91 km hosszú.
Az elmúlt évek Wales/Brit Rali győztesei:
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 J-M Latvala (Ford)
2010 S Loeb (Citroën)
2009 S Loeb (Citroën)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Hirvonen (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru)
2004 P Solberg (Subaru)
2003- P Solberg (Subaru)
2002 P Solberg (Subaru)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 R Burns (Subaru)
1999 R Burns (Subaru)
1998 R Burns (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 A Schwarz (Toyota)
1995 C McRae (Subaru)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 C Sainz (Toyota)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Spanyol Ralit követően:
Egyéni
1. Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 242 pont
2. Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 211 pont
3. Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport 2 150 pont
4. Mikko Hirvonen (FIN) M-Sport WRT 108 pont
5. Mads Östberg (NOR) Citroën WRT 92 pont
6. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 91 pont
7. Kris Meeke (GBR) Citroën WRT 84 pont
8. Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 71 pont
9. Martin Prokop (CZE) Jipocar Czech National Team 42 pont
10. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 40 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport 416 pont
2. Citroën WRT 187 pont
3. M-Sport WRT 180 pont
4. Hyundai WRT 175 pont
5. Volkswagen Motorsport 2 133 pont
6. Jipocar Czech National Team 45 pont
7. Hyundai Motorsport N 26 pont
8. RK M-Sport WRT 25 pont
(Forrás: Amber PR)